Tuesday, June 11, 2013

Catatan Khas untuk adikku sayang

assalamualaikum.

Ada adik ke? Perlu ke tajuk jiwang bagai? Hehe. Salam 1 Malaysia. Thanks kerana menjengah entri ni. Tujuan utama athirah update entri ni khas untuk adik Yana seorang pelajar Kolej Matrikulasi Kedah. Subhanallah, tak tahu kenapa rasa nak dekat dengan adik ni. Tahniah Yana sebab dapat belajar PST sains di Matriks. Tak ramai yang dapat grab peluang macam ni. Dan tak ramai yang dapat Matrik kedah. Serius, Matrik Kedah is one of the best institutions yang pernah athirah pergi. Orang yang tak berada di tempat dan kedudukan athirah akan rasa macam benda ni merepek lah, tak percaya dan sbg nya. Serius ni serius ni. 

Mungkin pengalaman setiap orang berbeza dan kekuatan semangat setiap orang berbeza. serta cara menghadapinya juga berbeza tapi setiap perkara dalam hidup ni kita boleh pelajari melalui experiences from others. Mindset mostly pelajar yang nak masuk Matrikulasi kan, PAYAHNYA MATRIK. ''saya tak boleh nak catch up la'' 

''tutor? urgh, payah kot. tak tahu nak tanya sapa'' 
''Letihla, rush sana sini''

Ok stop stop stop
Stop membebel. Ya Matrik tu susah bagi sesiapa yang tak ada keinginan untuk berjaya. Successful person never quit. So, just go on. No need to stop for a while. quit just because U cant solve a question! Oh ruginya kalau macam tu, sangat rugi sangat rugi. Tips paling mudah nak survive, focus dalam lecture, siapkan tutorial dan banyakkan bertanya. Tak faham kena tanya sesiapa yang faham. Perkongsian ilmu lebih mudah kalau selalu bertanya dan study group. within a month sbg permulaan memang sakit sikit tapi yang sakit tu la buatkan kita senang nanti. Benda yang sukar itulah menjadikan kita seorang yang lebih baik pada masa akan datang.

kenapa kalau bercinta, setia hingga hujung nyawa? sedangkan nak menuntut ilmu ja cepat mengeluh cepat penat cepat mengalah? Ilmu ni sangat luas.. setiap hari ilmu baru kita akan dapat. Mashaallah

apa salahnya setia hingga hujung nyawa dalam menuntut ilmu. Ingat, menuntut ilmu tak semestinya skema. abaikan apa orang nak kata. Mulanya memang ada saja kritikan. Kalau stress orang mengata stress lagi bila nak tengok result terpampang di depan mata nanti. Kan? 
so apa salahnya give space to yourself to explore the world of knowledge? : )


No comments: