Thursday, March 5, 2015

Tips Turun Berat Badan

assalamualaikum wbh 

Apa khabar? 

Sekarang ni musim kemarau tau. Jadi, kemungkinan untuk demam, sakit tekak dan selsema tu sangat tinggi kalau tak cukup air. Saya pun baru sembuh je dari batuk dan selsema. Alhamdulillah. Perbanyakkan lah minum air mineral (3L minimum sehari), makan buah-buahan terutamanya buah-buahan yang ada vitamin C. Buah oren ke, asam ke, kiwi ke. Mana mana saja asalkan ada vitamin yang diperlukan badan. 

So, nak share tips turun berat badan. Macam expert je gayanya kan. Blog ni semua mengisahkan experiences sendiri, jadi kena share la experience sendiri kan? Sekarang tak la slim betul-betul pun, tapi sudah ada improvement dari segi berat badan. 

sebelum ni, berat saya **kg, dan sekarang dah jadi **kg. Saya hanya buat apa yang sesuai dengan diri sendiri, dan selesa serta tak menyiksakan. Tak baik tau zalimi diri, nanti Allah marah , ngee 

tips pertama ; Kurangkan makan

Sebelum ni selalu makan. Makan macam hantu raya (orang Melayu cakap). Makan tu tak kira waktu makan dah. Selagi tak tidur, selagi tu masa dihabiskan dengan menghabiskan makanan yang ada. Maksud saya dengan mengurangkan makan ialah, kurang dari segi kuantiti. Biasa makan 3 cup nasi kan, sekarang kurangkan jadi 2 atau 1 cup. 

Pengalaman saya, saya cuba makan nasi tu sepinggan je bila di rumah. Tak bertambah. Mak masak sedap macam mana pun kena cuba control. Makan la sepinggan sahaja, kurangkan karbohidrat dan lebihkan sayuran + protein. Compared to college, saya lebih kerap ambil protein bila di rumah. Jadi bijak sikit duk rumah ni. Protein bagus untuk pengembangan neuron otak. Nak jadi orang bijak, banyakkan protein OK.

Orang macam saya ni, jenis makan nasi. Tak boleh kalau sehari tak makan nasi. Rasa macam setahun tak makan nasi.. Makan, tapi kuantiti berubah iaitu dikurangkan. 

tips kedua ; banyakkan air kosong

Sebelum ni, saya selalu sangat minum air manis. especially teh ais! entah apa yang ketagih sangat dengan teh ais ni. Jadi saya tekadkan hati, bila dahaga je cari air kosong. Minum banyak-banyak. kalau nak minum sangat teh ais, seminggu sekali sudah la. 

Lama-lama habit tu akan hilang juga. 

tips ketiga ; senaman

Senaman tu penting! 

Kalau diet, tapi tak senaman pun boleh cuma kurang efisien lah penurunan berat badan tu. Pilih senaman yang bakar banyak kalori. Contohnya, erobik, berbasikal, berenang, dan sbgnya. 

tips keempat ; pengiraan kalori

Ha. Ni penting. Orang gemuk ke kurus ke, kena tahu. Sehari mungkin kita menggunakan 1000 kalori kan. Mungkin juga lebih, bergantung kepada jenis individu diri kita ni. Aktif atau jenis kurang aktif. Since saya ni pelajar, pergi kelas tu duduk dalam lecture hall je. Lepastu lab setiap hari kena berdiri dan berjalan. satu lab kadang 3-4 jam. 

mungkin penggunaan kalori saya tak sama dengan pelajar yang tak ada lab. 

Jadi, setiap makanan yang kita consume akan ada calories. Kira kalori dalam makanan tersebut, dan sum up. Jadi jumlah kalori yang kita ambil tu kalau berkurangan dengan kalori yang kita perlu tu, boleh buatkan berat badan kita turun. 

kalau senaman, tolak lagi kalori. Banyak kalori yang digunakan, lagi bagus. 

TERbakor. 

tips kelima ; jaga solat

apa kaitan solat dengan turun berat badan? 

Solat tu bagaikan satu terapi untuk kita. Dalam solat, bagus untuk otak, kidney, rahim, sendi dan sebagainya yang ada dalam diri kita ni. Apa yang tersekat akan menjadi lancar. Dan yang penting dalam solat tu ada apa? KETENANGAN. 

Bila kita bertenang, dan tak tertekan untuk menurunkan berat badan, Inshaallah. Kita akan lebih fokus dan tak melakukan perkara di luar tabii, tudiaa hang. hehe. 

Jadi. Jaga lah solat.
Lepas solat, jangan lupa doa pada Allah, minta Allah bantu kita menurunkan berat badan. 

tips keenam ; rajinkan diri

Ada je kerja, terus buat. Jangan bermalasan, kerja nak baring je. Layan diri untuk tidurlah, layan je diri tu nak makan makanan berlemak lah. Sebolehnya, maksimakan pergerakan. Tu pun membantu juga. 

Basuh baju dengan tangan. Itu saya buat. 

Selain dari menjimatkan wang menggunakan mesin basuh, baju akan lebih bersih. Nanti berpeluh habis kalau basuh dengan tangan. Bakar lemak tu. 

tips ketujuh ; pasang niat baik baik

Niat kena jaga. kalau niat nak kurus sebab nak pakai baju ketat, memang tak kurus la jawabnya. duk gemuk tu je. Sabar. Inshaallah, pasang niat baik-baik dan buat perkara baik-baik yaa. Mudah mudahan tercapai

tips kelapan ; mandi sebelum subuh

Seingat saya, tips ni ustazah yang bagi masa di Matrikulasi ketika program fiqh wanita. Sunnah Rasulullah mandi sebelum subuh tu ada hikmahnya, iaitu dapat menyingkirkan lemak lemak degil. Saintifiknya, Inshaallah kita sama-sama kaji. 

Setakat ni itu saja tips yang dapat saya kongsikan berdasarkan pengalaman sendiri, dan bantuan Mak sebagai trainer. Bukan nak sangat turun berat badan tu, tapi hikmahnya jika kita turun berat badan (berat normal), kita akan lebih mudah bergerak, pantas, alert, rajin, lebih keyakinan diri, pakaian tak ketat, dan macam-macam lagi. 

satu ja pesan, bersabar. 

Jangan ambil jalan pintas dengan mengambil ubat kurus ke, OK. 

Semoga bermanfaat!

No comments: