Saturday, June 27, 2015

Ibrah 10 hari Ramadhan

assalamualaikum wbt,
Salam 10 Ramadhan. 

Kali pertama meraikan Ramadhan di negeri orang dan keseorangan. Selalunya sambut Ramadhan tu memang wajib di rumah dengar pengumuman puasa. Tahun ni lain sikit, dengar ikim fm sambil dengar pengumuman 'dengan ini...' , sebak tak terhingga tak tau nak habaq lagu mana. 

Kebetulan pula waktu tu final exam. 

Sepanjang 6 hari berpuasa di Selangor, 4 hari berpuasa di Melaka..Banyak benda baru belajar. Benda paling utama saya belajar ialah ''berada di tempat orang susah''. Kalau tak belajar susah, kita tak akan tahu macam mana perasaan susah tu. 

Tidur berbantalkan beg traveller dan berselimutkan telekung. Tahu kenapa? memandangkan saya hanya tinggal di kolej, barang perlu disimpan di stor penyimpanan barang atau rumah masing-masing. Barang saya bersepah simpan. Di stor, rumah kawan kakak, rumah kakak. Ada faktor yang menghalang daripada menyimpan di stor kolej. so, kena simpan sikit je. 

Walaupun masih exam, tapi terpaksa berkorban kepala ni tidur atas beg. Mujur ada katil lagi. Mujur juga ada bantal leher - bantal kecik letak di leher. Tak la sakit sangat menanggung perit. Actually tak perit sangat pun. Tapi jiwa ni gusar..memikirkan. Kasihan pada sahabat kita di luar sana tu yang hanya tidur beralaskan simen, bantal terpaksa berkongsi dengan adik beradik. Tak ada bantal peluk macam kita. Sedih kan? 

Makan ala kadar je. Kalau bulan puasa, di rumah makan berpinggan pinggan. Kalau di sini makan nasi sebungkus je. Tak mampu pula nak beli nasi berbungkus-bungkus. Air pun sebungkus, wajib teh o ais sebab perlu ada mood nak study. Bersyukurlah, masih ramai lagi sahabat kita luar sana makan nasi saja untuk kelansungan hidup depa. hmm

Angkat barang berat. berkotak-kotak barang saya angkat di siang hari. berpuasa bukan penghalang nak bekerja keras! nak ada tenaga seharian kena makan kurma dan minum susu tau, baru kuat.. aha. Sebenarnya terpaksa angkat sebab nak kosongkan bilik sebelum cuti sem. dalam 3 minggu la buat. buat sikit-sikit, jadi tak terasa beban penat tu. Kasihan pula bila teringatkan kawan-kawan kita yang memang bergantung hanya pada diri sendiri nak meneruskan hidup 'kais pagi makan pagi, kais petang makan petang'. Kadang tu lagi teruk bekerja dari pagi sampai petang atau buat kerja berat. Betul tak. Hmm, bersyukurlah.. 

Banyak lagi orang susah daripada kesusahan kita. Kita je kurang sedar sebab kita sentiasa ada dalam keadaan senang, kadang tu bermewahan. Jadi sem break akan bermula esok! Buat pelajar DVM school, buat praktikal baik-baik tempat orang tu. Jangan nakal sangat, bahaya tu. Risiko di mana-mana saja. tambah pula kalau deal dengan mesin. 

63 hari akan bermula! Sabar dan teruskan perjalanan. Biar sem break kita ni sem break yang produktif. Nak bina badan tu boleh, tapi binalah dengan iman.. Bukan lemak =p 

Mind to share your experiences? please comment at the bottom. 
Mind to ask? go to this link, and ask me.. ask.fm/nazrahathirah
mind to read and blogwalking? Ok tekan older posts je. 

Humble, me. 

ps, jangan lupa al Quran tu. Baca dan paham tumpang setonnnn tak dak! hehe.



No comments: