Thursday, September 1, 2016

Berganti Hati

Assalamualaikum wrbh. Pejam celik pejam celik dah masuk 1 September hari ni. Belum terlambat saya nak ucapkan "Selamat Menyambut Ulangtahun Kemerdekaan yg ke-59" guys. May Allah bless our country & protect from any harm. Sambut dekat mana je Merdeka tahun ni? 

Congratulations juga untuk member yang dapat masuk IPT lately. Jaga niat, jaga hati dekat tempat baru ni. Jaga hubungan dengan Allah, tu penting! Bekalan sepanjang hayat. 

Tahniah juga dekat diri sendiri sebab dah nak masuk semester 7 out of 10! Taraa. Cepatnya masa berlalu tambah-tambah untuk orang yang busy dan tak sempat nak layan perasaan. Bila usia dah semakin meningkat (I'm going 23 next year!), semakin banyak Allah uji dan bagi cabaran. Sebelum saya masuk bidang bisnes, tak nampak sangat cabaran..rupa-rupanya cabaran memang kuat. Setiap hari ada saja masalah baru timbul. Nak berlakon macam tak ada masalah pun tak boleh, hati tak senang. Datang pula ujian dan masalah lain.. Bersilih ganti ujian tu datang. Itu ini masalah tapi apabila difikirkan balik, ujian tu tanda Allah sayang. Ujian tu memang untuk kita yang hidup di dunia fana ni. Hidup tak ada ujian tu persis mati. Beberapa hari lepas, saya ada ternampak someone tulia di newsfeed facebook,

" Allah timpakan ujian supaya tingkatkan lagi darjat kita " 

Ma Sha Allah

sejuk hati saya bila baca ayat tu. Bila saya down, ada masalah berat, perkara pertama yang mampu saya buat adalah sujud. As a Muslim, kita solat. Bila angkat je takbir..rasa nyaman tu datang. Tenang sangat. Perkara pertama buat -- mengadu pada Allah. Mengadu sebanyak yang mungkin. Cerita pada Allah..apa orang aniaya kita, apa orang pijak kita, apa yang kita hadapi sekarang. Allah tahu semua tu..tapi sebagai hamba, mengadu pada Allah, lagi Allah suka. Luahkan. 

Dah puas mengadu.. Buka al Quran, baca. Ibarat Allah sedang berbicara pada kita. Susunan ayat yang indah, yang sempurna tiada cacat celanya akan membangkitkan satu perasaan dalaman diri kita -- kalam Allah are motivating you! The law of attraction yang Quran ada memang amazing. Baca dan faham. It calms you. 

Bila keadaan dah tenang by sujud & recite Quran ni, otak kita lapang selapangnya. Bila otak dah lapang, baru senang kita nak berfikir memerah keringat supaya diselesaikan masalah atau jiwa yang down tadi. Seakan-akan berganti hati yang baru. Kecewa tu boleh, tapi cukuplah sekejap saja. Usah berlama lama nak sedih, muram, sakit hati. Semua yang negatif akan makan diri. 

Lepas dah selesai semuanya, cipta sesuatu yang baru. Cipta kelainan dalam diri, baiki apa yang patut. Setiap dari kita ada kelemahan. Selagi ada ruang nak memperbaiki, baiki sebaiknya. Kalau sebelum ini orang menyakitimu, cari sahabat lain. Kawan bukan seorang saja di dunia. Cipta networking baru

Apa yang penting, orang yang selalu gagal dan diuji ni adalah orang yg 'dilatih' supaya kuat pada masa yang akan datang & 'dilatih' untuk berjaya :) 

Goodluck. Happy new semester! 

No comments: